Article Published

Article_1212510574188_S

Press Release | Thursday, April 12, 2012

Los obispos hacen un llamado a la acci�n para defender la libertad religiosa

Hacen un llamamiento para insistir en la libertad religiosa del 21 de junio al 4 de julio

English Spanish

WASHINGTON -- Los obispos de los Estados Unidos han hecho un llamamiento a la acción para defender la libertad religiosa e instaron a los laicos a trabajar para proteger la libertad de la Primera Enmienda de la Carta de Derechos. Los obispos expusieron su posición en “La Primera y Más Preciada de Nuestras Libertades”. El documento fue elaborado por el Comité Ad Hoc de Libertad Religiosa de la Conferencia de Obispos Católicos de los Estados Unidos (USCCB), aprobado para su publicación por el Comité Administrativo de la USCCB el 13 de marzo, y publicado en inglés y español el 12 de abril. El documento se puede encontrar aquí.

“Hemos sido firmes defensores de la libertad religiosa en el pasado. Tenemos la solemne obligación de cumplir con ese deber hoy”, dijeron los obispos en el documento, “pues la libertad religiosa está bajo ataque, tanto en el país como en el extranjero”.

El documento enumera las preocupaciones que impulsan a los obispos a actuar ahora. Entre esas preocupaciones están las siguientes:

• El mandato de Salud y Servicios Humanos (HHS) que obliga a todos los empleadores, incluidas las organizaciones religiosas, a costearles a sus empleados las prácticas anticonceptivas, la esterilización y los anticonceptivos que inducen el aborto, incluso aunque estas organizaciones tengan objeciones morales a dichas prácticas. Otra preocupación es la definición del HHS sobre cuáles instituciones religiosas son lo “suficientemente religiosas” para merecer la protección de sus libertades religiosas.

• Hacer que las Caridades Católicas no puedan ofrecer servicios de adopción o de cuidado tutelar de menores. Boston, San Francisco, el Distrito de Columbia e Illinois han hecho que las Caridades Católicas locales no puedan ofrecer servicios de adopción o de cuidado tutelar de menores, revocando sus licencias, poniendo fin a sus contratos con el gobierno, o mediante ambas cosas, porque esas Caridades se negaron a colocar a los niños con parejas del mismo sexo, o con parejas de distinto sexo no casadas que vivían en estado de cohabitación.

• Discriminación contra los servicios humanitarios católicos. A pesar de los años de excelente desempeño del Departamento de Servicios de Inmigración y de Refugiados de la Conferencia de Obispos Católicos de los Estados Unidos en la administración de servicios contractuales a víctimas del tráfico de seres humanos, el gobierno federal cambió las especificaciones contractuales para exigir que la USCCB ofrezca o remita a esas personas a servicios de anticoncepción y de abortos, que violan las enseñanzas católicas. Las instituciones religiosas no deben ser descalificadas de un contrato gubernamental por sus creencias religiosas, y no tienen por qué perder su identidad religiosa o su libertad cuando firman esos contratos. Recientemente, un juez de un tribunal federal de Massachusetts ha cambiado el significado de lo que es libertad religiosa, al declarar que esa descalificación es requerida por la Primera Enmienda a la Constitución de Estados Unidos, y que el gobierno viola la libertad religiosa cuando permite que las organizaciones católicas establezcan contratos consistentes con sus creencias sobre la anticoncepción y el aborto.

La declaración enumera otros ejemplos, tales como las leyes que castigan la caridad a los inmigrantes indocumentados, una propuesta para reestructurar las corporaciones católicas parroquiales para limitar el papel del obispo, y el caso de una universidad estatal que ha excluido a un grupo de estudiantes religiosos porque éste limita sus puestos de dirigencia a quienes comparten la religión del grupo.

Otros temas incluyen la historia y la profunda resonancia de las visiones católicas y de Estados Unidos sobre la libertad religiosa, la táctica reciente de reducir la libertad de religión a la libertad de culto, la distinción entre la objeción de conciencia a una ley justa, y la desobediencia civil de una ley injusta, la primacía de la libertad religiosa entre las libertades civiles, la necesidad de una vigilancia activa en la protección de la libertad, y la preocupación por la libertad religiosa entre los grupos interreligiosos y ecuménicos, y más allá de líneas partidistas.

Los obispos denuncian la limitación de la libertad religiosa al santuario.

“La libertad religiosa no consiste solamente en asistir a Misa el domingo, o rezar el rosario en el hogar. Se trata de poder contribuir al bien común de todos los norteamericanos”, dijeron. “¿Pero, podemos hacer el bien que nuestras creencias nos indican que debemos hacer, sin tener que claudicar en esas mismas creencias?”

“Este no es un problema católico. Este no es un problema judío. Este no es un problema ortodoxo, mormón o musulmán. Se trata de un problema estadounidense”, dijeron.

Los obispos destacaron la libertad religiosa en el extranjero.

“Nuestra obligación en casa es la defensa de la libertad religiosa con firmeza, pero no podemos pasar por alto la situación mucho más grave que los creyentes religiosos, en su mayoría cristianos, encaran en todo el mundo”, escribieron. “La época del martirio no ha pasado. Asesinatos, atentados con bombas en las iglesias, incendios de orfanatos: estos son sólo los ataques más violentos que los cristianos han sufrido a causa de su fe en Jesucristo. Más negaciones sistemáticas de los derechos humanos fundamentales se encuentran en las leyes de varios países, y también en los actos de persecución por parte de los seguidores de otras religiones”.

El documento finaliza con un llamado a la acción.

“Lo que pedimos no es otra cosa que el derecho que Dios nos ha dado a que la libertad religiosa sea respetada. No pedimos nada menos sino que la Constitución y las leyes de los Estados Unidos, que reconocen ese derecho, sean respetadas”. Se dirigieron específicamente a varios grupos: los laicos, los que ocupan cargos públicos, los jefes de agencias caritativas católicas, los sacerdotes y los expertos en comunicación, y los instaron a emplear cada uno de los dones y talentos de sus miembros a favor de la libertad religiosa.

Los obispos hicieron un llamado a “Quince días por la Libertad”, el período de dos semanas a partir del 21 de junio hasta el 4 de julio, empezando por las fiestas de Santo Tomás Moro y Saint John Fisher y terminando con el Día de la Independencia, para concentrar “todas las energías que la comunidad católica pueda reunir” por la libertad religiosa. También pidieron que, a finales de año, la fiesta de Cristo Rey sea “un día empleado específicamente por los obispos y sacerdotes en predicar sobre la libertad religiosa, tanto aquí como en el extranjero”.

Los miembros del Comité Ad Hoc para la Libertad Religiosa incluyen a: el arzobispo designado William E. Lori, de Baltimore, presidente; el cardenal Donald Wuerl, de Washington; el arzobispo Charles J. Chaput, OFM Cap, de Filadelfia; el arzobispo Wilton D. Gregory, de Atlanta; el arzobispo John C. Nienstedt, de St. Paul-Minneapolis; el arzobispo Thomas J. Rodi, de Mobile, Alabama; el arzobispo J. Peter Sartain, de Seattle; el obispo John O. Barres, de Allentown, Pennsylvania; el obispo Daniel E. Flores, de Brownsville, Texas; el obispo Thomas J. Olmsted, de Phoenix; Mons. Thomas J. Paprocki, de Springfield, Illinois. Los consultores son el arzobispo José H. Gómez, de Los Ángeles; el obispo Stephen E. Blaire, de Stockton, California; el obispo Joseph P. McFadden, de Harrisburg, Pennsylvania; el obispo Richard E. Pates, de Des Moines, Iowa, y el obispo Kevin C. Rhoades, de Fort Wayne-South Bend, Indiana.

Artículos relacionados:
06/14/12 - Declaración de los obispos de la Florida sobre la Quincena por la Libertad Religiosa
06/11/12 - USCCB: Dioceses Gear Up For Fortnight For Freedom, June 21- July 4
05/21/12 - El Arzobispo comenta sobre las demandas en contra del mandato del Depto. de Salud
04/26/12 - Government can't impose practices on Catholic Church
04/12/12 - Preocupaciones planteadas en "La Primera y Más Preciada de Nuestras Libertades"
03/18/12 - Bishops call for prayer campaign for religious liberty
03/15/12 - Make your voice heard at rallies March 23 in Dade and Broward
03/15/12 - Archbishop Wenski tells religious leaders HHS mandate is religious freedom issue
03/05/12 - Archbishop Wenski speaks to legal professionals at Red Mass in Key West
03/04/12 - Cardinal Dolan: Bishops will not 'cave-in'
03/02/12 - Bishop Lori comments on Senate vote to set aside Conscience Act
03/01/12 - Urge Congress to support Respect for Rights of Conscience Act now
02/22/12 - Update on recent developments regarding the HHS rule and mandate
02/16/12 - Birth control mandate: A bulletin insert from the U.S. bishops
02/16/12 - Bishop tells parable of kosher deli and pork mandate
02/16/12 - Faith, charity and the free exercise of religion
02/14/12 - U.S. bishops: Six more things everyone should know about the HHS mandate
02/10/12 - Archbishop Wenki's response to President Obama's "compromise" on HHS mandate
02/09/12 - EWTN sues U.S. government over contraceptive mandate
02/08/12 - Archbishop Wenski: Contraceptive mandate violates freedom of conscience
02/07/12 - Ave Maria University to fight HHS mandate
02/06/12 - U.S. bishops: Six things everyone should know about the HHS mandate
01/26/12 - Archbishop Wenski: Letter to parishes on contraceptive mandate
11/29/11 - Archbishop Wenski: Protect the rights of conscience, Mr. President

Comments from readers

Lucy Smith - 02/09/2012 10:45 PM
Archbishop Wenski, God bless you. As Catholics, we not only need strong Catholic leadership, but we also need our Church Fathers to help us to speak out against any threat to our religion, anything that may keep us and all Christians from straying from what we believe is right and good. Thank you. It is the Anti-Christ trying to turn us from our God and our eternal life at the right hand of our God.
Yolanda Lopez - 02/07/2012 03:01 PM
Is anyone really surprised we find ourselves in this predicament? We practically dragged the camel into the tent.

53% of Catholics voted for Obama despite his well known pro-choice voting record. Only three days after his inauguration he signed an executive order reversing the ban that prohibited funding (over $400,000,000) to family planning groups that provide abortions abroad. Soon after he was invited to give the commencement address at Notre Dame University.

By August, the President's gift for doublespeak was well known. The U.S. Conference of Catholic Bishops supported the health care bill citing promises it would include conscience protection clauses and specifically prohibited abortion funding. Many expressed concern the promises were lies.

Sadly, many Catholics will continue to support those who simply see them as a means to an end.

CHARLES SCALION - 02/06/2012 02:26 PM
I FEEL WE HAVE EARNED THE RIGHT AS WRITTEN HERE. I ALSO SERVED FOR 21 YEARS IN THE USAF. I AM PROUD FOR THE MANY TIMES I SERVED IN THE KOREAN WAR, AFRICAN UPRISING AND VBIE NAM. MAY OUR RIGHTS ALWAYS BE PROTECTED FOR ALL INVOLVED.
Mary Garcia - 02/06/2012 11:38 AM
Thank you Your Excellancy for a job well done. Thank you for being the Sheperd we need for times such as these.
Maria T. Hadad - 02/05/2012 11:24 PM
Thanks, Exccelency to defended our right, is unbelievable that The President, want broke our Constitucion. Please I d like read this letter on my shurch St. Thimothy. Thanks.
Ana B. Valdivieso - 02/05/2012 11:05 AM
Good Job Archbishop Wenski. Good Bless you.
Corinne Donovan - 02/04/2012 11:11 PM
We all must rember how Hitler tried to Control Peoples religions.If he did not like one he just killed the People.I now first hand, because I was born in Austria.All the people in this country should be outraged, even if they are not Catholilis. There belief could be next.
Bill Zuppa - 02/04/2012 08:30 PM
Archbishop Wenski please accept my heartfelt appreciation for your comments and stand on this unprecedented attack on our freedom of religion. I am very proud of my more than 20 years of military service (Korea and Vietnam) safeguarding these rights.
God Bless and guide you through this blatant disregard of our rights as Americans.
Bill Zuppa
Mrs.Magaly LLaguno - 02/03/2012 03:18 PM
Your Excellency:

Thank you for your clear,concise,corageous and firm defense of our faith and our rights as Catholics. We thank God for having you as our Archbishop.
May God continue to bless you always in everything that you undertake for the faithful in our diocese and for the greater glory of God.
Respectfully in Jesus and Mary of Guadalupe,
Mrs.Magaly Llaguno
Vida Humana Internacional
Human Life International's Hispanic Division in Miami
Katherine - 02/02/2012 03:06 PM
Thank you for making our voices heard. I can't *believe* this got beyond someone's desk, this is truly an invasion of self.
Jade - 01/31/2012 02:40 PM
Thank you, Archbishop Wenski for taking a stand on this issue. You are doing the right thing and I hope more bishops will also make their voices heard.
Bonnie Cangelosi - 01/31/2012 11:33 AM
We need to take a stand now as this will only be the beginning of the loss of our rights as Catholics to practice our faith. The past has shown us what happens if we remain silent on such sentinel matters of Catholic belief. We will lose our rights one by one! Public display of our faith, prayer, and the right to life have already been threatened or removed. What will it take before we all wake up? Thank you Archbishop Wenski for joining with our Bishops all over this country by taking strong and swift action against this law that will take away our God given rights.
Randal Agostini - 01/31/2012 08:22 AM
An important communication from the Church. This is a line in the sand that must not be crossed for our own sake. As a Catholic, even if you believe in the practice of contraception or abortion you shoud be firm in opposing this ruling. As an individual you are free to develop your own conscience, but you are not supposed to impose those beliefs onto others. If we allow the Government to impose this ruling upon Catholics, then we allow the same government to impose any ruling that they please. This is a calculated move by this aministration who believes that we Catholics have no true faith, that we can be reconciled to anything. It is time for all Catholics to say - I believe.
Robert Allard - 01/31/2012 07:29 AM
Thank you, Your Excellency, for your wisdom and determination to uphold the teachings of our faith.
Ruth Applegate - 01/30/2012 06:34 PM
I applaud Archbiship Wenski for being a shepard after the Lord's heart. I pray that his words will be heeded for our freedoms are at stake here. And may we all pray for and stand strong behind our Bishops.
Victoria Meyer - 01/30/2012 04:53 PM
We should certainly take a stand! Thank you for this letter, however it was not read at our parish- what a shame.
Todd - 01/27/2012 12:26 AM
AMEN! We Catholics CANNOT back down on this issue!
Thank you Archbishop Wenski for taking a stand.

Powered by Parish Mate | E-system

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply